Praktisch, nuchter en typisch Hollands. Makkelijk besparen op allerlei huishoudkosten. 17 January 2021,Tips om te Besparen
   
Tips om te besparen
   

    Het belang van eiwitten
thema: huishouden
 
   Tips om te besparen > Huishouden > Eten & koken > Belang van eiwitten

Het belang van eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Ze dragen onder andere bij aan de opbouw en het behoud van onze spieren. De eiwitbehoefte kan afhankelijk zijn van je leeftijd, gewicht en de dagelijkse hoeveelheid beweging. Van nature kun je eiwitten binnenkrijgen via voedingsmiddelen, zoals vlees, vis, graanproducten en meer. Toch lukt het niet iedereen om genoeg eiwitten binnen te krijgen. In dat geval kan het gebruik van eiwitsupplementen een (tijdelijk) goede oplossing zijn. Toch blijkt het voordeliger als je de grootste hoeveelheid uit je voeding haalt.

Wat zijn eiwitten precies?

Eiwitten (ook wel proteïnen) zijn voedingsstoffen, net zoals koolhydraten en vetten. Dankzij eiwitten worden calorieën en aminozuren aan het lichaam geleverd. Je haalt de benodigde proteïnen uit je dagelijkse voeding. Dierlijke bronnen zijn onder andere vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige bronnen zijn graanproducten, noten, paddenstoelen en peulvruchten.
Je kunt ervan uitgaan dat een volwassene dagelijks gemiddeld zo’n 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig heeft. Kinderen, zwangere vrouwen, vegetariërs en sporters (kracht- of duursport) hebben vaak extra proteïnen nodig.

De belangrijke functies van eiwitten

Eiwitten zijn nodig om verschillende processen in het lichaam goed te laten verlopen, zoals:

  • Eiwit helpt je spieren sneller te herstellen na inspanning.
  • Eiwit draagt bij aan het behoud van spiermassa.
  • Eiwit kan bijdragen aan een snellere groei van spieren.
  • Eiwit verzadigt goed. Hierdoor heb je minder snel honger.
  • Eiwit draagt bij aan het behoud van sterke botten.
  • Eiwit helpt mee aan een normale groei van botten bij kinderen.

Eiwitten worden dan ook terecht onmisbaar genoemd. Wanneer je veel aan kracht- of duursport doet, kan het zelfs verstandig zijn om je eiwitinname te verhogen. Hierdoor herstellen je spieren sneller, wordt de spiermassa behouden en kunnen je spieren beter groeien.

Eiwitshakes als extra ondersteuning

Veel sporters kiezen ervoor om extra eiwitten binnen te krijgen in de vorm van supplementen. Dit is soms handig aangezien het lastig kan zijn om aan de verhoogde eiwitbehoefte te voldoen. Door gebruik te maken van supplementen weet je zeker dat je snel, veel eiwitten binnenkrijgt. Er wordt vaak gekozen voor whey eiwitshakes. Deze worden snel in het lichaam opgenomen, waardoor ze goed werken voor of na het sporten. Verder bestaan er ook nog andere soorten eiwitshakes, bijvoorbeeld de variant met caseïne. Caseïne eiwitshakes staan erom bekend langzamer te werken, waardoor dit een goede optie is voor het slapen gaan. Er zijn dus eiwitshakes te vinden voor alle momenten van de dag.

Meer eiwitten binnenkrijgen

Is het nodig om je dagelijkse eiwitinname te verhogen? Dat is op sommige momenten aan te raden, bijvoorbeeld wanneer je intensief sport, vegetariër bent of gewoonweg te weinig eiwitten eet. Je kunt dan proberen om meer eiwitten binnen te krijgen door bewust te kiezen voor voedingsmiddelen die veel proteïnen bevatten. Wanneer dit niet lukt, kun je ook voeding eten waar extra eiwitten aan toegevoegd zijn. Je kunt hierbij denken aan repen, pannenkoeken of pindakaas met extra veel eiwit. Daarnaast kun je gebruikmaken van eiwitshakes wanneer je snel en makkelijk je eiwitten wil drinken. Er is een ruim aanbod met eiwitshakes en voedingsmiddelen met extra proteïnen.





Huishoud links - Nieuwe bespaartips - Bespaar tools - Tip aanmelden - Privacy policy - Adverteren - Sitemap - Contact




Bespaar op huishoudkosten
 
   Aanschaf
   Apparaten
   Onderhoud
   Eten & koken
      Keukenapparatuur
      Bereidingen
      Kook slim
      Groentekalender
      Fruitkalender
      Viskalender
      Zelf kruiden kweken
      Je eigen moestuin
      Eten bewaren
      Uit eten met korting
      Besparen op eten voor het gezin
      Goedkoop uit eten
      Ga picknicken
      Maak zelf voeding
      Belang van eiwitten
   Wonen
   Afval & recycling