Bedenk of je ook zonder bepaalde apparaten kunt.
Er zijn een hoop elektrische apparaten die ons het leven gemakkelijk maken, maar de vraag is of we die ook daadwerkelijk nodig hebben. De was droogt ook zonder wasdroger en het is net zo makkelijk om je sinaasappels met de hand te persen. Kies er dus bewust voor om niet alles elektrische te doen.
Waterbedden zijn stroomvreters.
Ook waterbedden maken gebruik van een elektrische verwarming en zijn dus relatief duur in gebruik. Mocht de slaapkamer erg koud zijn dan kun je natuurlijk ook een extra deken gebruiken, dit kost niks en is net zo effectief.
Stand - by
Niet elk apparaat hoeft continu aan te staan. Zo kan een videorecorder, dvd-speler of radiowekker lange tijd niet gebruikt worden. Wees er bij aanschaf dus zeker van dat deze apparaten ook daadwerkelijk op stand-by gezet kunnen worden.
Stem een aanschaf af op je huishouden
Grotere apparaten verbruiken meer stroom dan kleine. Als je alleen woont
heb je dus geen grote koelkast nodig of een vaatwasser voor vier personen. Als je je huishoudelijke apparaten goed afstemt kun je snel geld besparen. Dit zal op de lange termijn een duidelijk verschil opleveren.
Tien gouden tips!
1. Pas op voor variabele tarieven
Een variabel tarief is prima, als dit tarief ook eerlijk en evenredig met de marktprijzen van energie meestijgt. Veel leveranciers misbruiken dit variabele tarief om laag mee te adverteren op bijvoorbeeld vergelijkingsites en daarna het tarief naar boven bij te stellen.
Bij een variabel tarief is de leverancier namelijk vrij om de tarieven naar boven aan te passen. Hierdoor kunt u bij de eindafrekening voor onaangename verrassingen komen te staan. Met een vaste prijsafspraak loopt u dit risico niet.
2. Let op eenmalige kortingen in het eerste jaar
Vergelijkingssites vergelijken alleen de kosten van het eerste energiejaar. Leveranciers geven hier vaak een eenmalige korting welke u in het tweede jaar niet ontvangt. U betaalt dan teveel. Probeer te achterhalen hoeveel de maximale stijging is van de prijzen voor het tweede jaar. Meestal geldt in het tweede jaar het standaard tarief van de leverancier, deze tarieven zijn vaak aan de hoge kant.
3. Ervaringen van klanten?
Google de naam van de aanbieder en vindt meer informatie over de aanbieder en reacties van andere consumenten. In de regel is dit een goede graadmeter voor de betrouwbaarheid van de leverancier. Dit geldt overigens niet alleen voor energie, maar voor alle producten/diensten die u in de toekomst af gaat nemen.
4. Hetzelfde product?
Wanneer u via een vergelijkingssite wordt doorverwezen naar de aanmeldsite van de leverancier kan de aanbieding verschillen van het product op de vergelijkingssite. Maak altijd een afdruk van de aanbieding waar u voor kiest, dan kunt u dit indien nodig later aantonen. Controleer ook het tarief dat op de offerte/contract staat met waar u mee akkoord gaat.
5. Laagste prijsgarantie?
Verschillende aanbieders bieden een laagste prijsgarantie. Deze garantie heeft vaak beperkende voorwaarden en is het onmogelijk om hiervoor in aanmerking te komen. Vaak werkt deze techniek wel goed als marketinginstrument, maar is in de praktijk waardeloos.
6. ‘Aantrekkelijke’ kortingen?
Sommige aanbieders geven een korting op de tarieven van andere (regio/standaard) leveranciers. Dit lijkt interessant omdat u altijd korting heeft, ook klinkt een halve eurocent anders dan dat het er uit ziet (€0.005) Een korting van een halve eurocent per eenheid en een gemiddeld jaarverbruik van 3500 KWh elektriciteit en 1800 M3 gas levert maar ( 3500+1800* 0.005) 26,50 euro op. Dat stelt dus niet zoveel voor. Ook wordt deze korting vaak gegeven op de hoogste tarieven van een aanbieder.
7. Pas op met vastrecht
De kosten voor vastrecht zijn bij de meeste leveranciers ongeveer 18 euro per jaar. Sommige leveranciers beweren een lager vastrecht te hanteren, en hier hebben ze dan ook gelijk in. Dit lagere bedrag brengen ze echter per maand in rekening en niet per jaar. Het totaalbedrag is dan zelfs vele malen hoger. Deze truc wordt veel gebruikt bij deur aan deur verkoop en telefonische verkoop.
8. Regiotoeslag voor gas?
Bedrijven die een lage gasprijs bieden, hanteren vaak een hogere regiotoeslag. Kijk op de website van uw leverancier voor de hoogte van de regiotoeslag. Leveranciers zijn verplicht om deze op de website te publiceren.
9. Stilzwijgende contractverlening?
Leveranciers verlengen vaak stilzwijgend uw contract. Zo kunt u na afloop van uw contract vastzitten aan hogere tarieven, voor een jaar of zelfs langer! Noteer dus de einddata in uw agenda of registreer op een website die u een melding stuurt wanneer het tijd is om uw contract te herzien.
10. Overige kosten?
Wat kost het bellen naar de klantenservice? En welke andere kosten berekent de energieleverancier? Denk aan opzegvergoedingen als u uw contract wil verbreken, maar ook aan extra kosten voor een acceptgiro, verhuiskosten en incassokosten.