Veel automobilisten rijden nog rond met een reservewiel in de
kofferbak. De combinatie van reserveband en reservevelg weegt toch al
gauw 15 kilogram of meer.
Je kan het gewicht verminderen door het reservewiel thuis te laten. De kans op een lek is namelijk relatief klein.
Wil je bij een lek toch graag direct thuis kunnen komen, dan kan je een
zogenaamd '
thuiskomertje ’ in de kofferbak monteren. Vergeleken met een
normale reserveband scheelt dat een aantal kilo. Het voordeel van een
‘thuiskomertje’ ten opzichte van runflatbanden of het gebruik van een
spuitbus is dat je er wat langer mee kunt rondrijden. Er mag alleen nog maar maximaal 80 km/u mee worden gereden en afhankelijk van de belading een maximum afstand van 250 km. Het is dus niet
noodzakelijk om direct naar de garage te gaan om de kapotte band te
vervangen.
Let wel op dat je een ‘thuiskomertje’ altijd op de achteras monteert en
een eventuele kapotte voorband vervangt door een achterband. Zo heb je
twee voorbanden van dezelfde grootte en kan je veiliger sturen en
remmen.
Als je het gewicht nog verder wilt verlagen, dan kan je een
spuitbus meenemen met lekdichtend schuim. Je
hebt hier geen speciale autobanden voor nodig. Deze oplossing is niet
geschikt voor klapbanden of andere grote lekkages. Een busje
lekdichtend schuim kost enkele euro’s.
Sommigen hebben echter hun twijfels bij het gebruik van dergelijke
spuitbussen. Een veelgehoorde klacht is dat de lekke band niet
gerepareerd kan worden. Nu is dat niet zo’n ramp, want veelal worden
lekke banden uit veiligheidsoverwegingen toch al vervangen door een
nieuw exemplaar.
Al met al vinden wij dat een spuitbus met lekdichtend schuim een goed
brandstofbesparend alternatief is voor een zware reserveband. De kans
op een lek is erg klein en de kosten voor een nieuwe band haal je er
makkelijk uit doordat je in een paar jaar honderden euro’s kunt besparen.