Na rijgedrag heeft het gewicht de grootste invloed op het brandstofverbruik. Een auto van 1500 kilogram met een lading van 100 kilogram verbuikt maar liefst 6,7% meer brandstof.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt. Om geheel op plantaardige olie te rijden, komt er wel een ombouw om de hoek kijken.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de autorijders met een verkeerde bandenspanning rijdt. In de meeste gevallen zijn de banden te zacht.
Met synthetische olie treedt er minder weerstand op in de motor waardoor er minder energie verloren gaat. Dat is gunstig voor het brandstofverbruik. Ook treedt er met synthetische motorolie minder slijtage op. Semi-synthetische motorolie combineert de eigenschappen van synthetische olie met een lagere prijs.
Deze tip sluit aan bij het onderwerp ‘rijgedrag’ omdat de genoemde hulpmiddelen je ondersteunen bij het in de praktijk brengen van een bepaald rijgedrag. Door gebruik te maken van hulpmiddelen die vaak al aanwezig zijn in je auto (zoals bijvoorbeeld cruise control of een boordcomputer) kan je het brandstofverbruik met vele procenten terugdringen.
Alle elektrische accessoires in de auto verbruiken extra energie. Spring hier dus zuinig mee om als je een laag verbruik nastreeft. Grootverbruikers zijn de airco met soms wel een meerverbuik van 10% en de achterruitverwarming die tot een hoger verbuik van 2 tot 5% kan leiden. Ook stoelverwarming en de mistlichten zorgen voor een hoger verbruik.
Een belangrijk deel van de energie voor de aandrijving van een auto gaat op aan de rolweerstand. Een juiste bandenspanning is dus ook noodzakelijk. Je kan de rolweerstand echter nog verder verlagen door de banden uit te lijnen.
De luchtweerstand heeft een belangrijk aandeel in het verbruik van de auto. Hoe lekker het ook is om af-en-toe de ramen open te zetten en de wind door de haren te voelen, doe het niet te vaak. Rij je nog rond met de skibox op het dak terwijl het al lang en breed lente is? Haal deze er dan zo spoedig mogelijk van af. Luchtweerstand is de op een na grootste brandstofslurper.
Tuning kent men voornamelijk als middel om auto’s sneller (en daarmee dorstiger) te maken. Sinds korte tijd bestaat er nu ook eco-tuning. Tuning om juist een gunstiger brandstofverbruik te realiseren dus.
Je weet inmiddels dat de juiste bandenspanning van groot belang is voor een gunstig brandstofverbruik. Je kan echter nog een stapje verder gaan door banden onder je auto te monteren die voor minder rolweerstand zorgen en zo je verbruik nog meer omlaag kunnen brengen.