Rij op de snelweg eens 100 km/u in plaats van 120 km/u. Boven de 100 km/u speelt de luchtweerstand namelijk een erg grote rol en neemt het verbruik ook met grote stappen toe. Probeer de lagere snelheid wel constant te rijden (bijv. met behulp van een cruise control).
Moet je in korte tijd meer dan eens dezelfde kant op? Probeer deze verschillende ritten dan te combineren. Zo maak je minder kilometers en rij je minder vaak met een koude motor wat ook slecht is voor het brandstofverbruik. Een goede planning is vereist.
Door het bijhouden van gegevens over je brandstofverbruik, kan je bewuster gaan rijden. Ook kan je zo ontdekken welke rijstijl het beste bij je auto past. Daarnaast laten de bijgehouden cijfers steeds zien waar je het allemaal voor doet. Namelijk geld besparen.
Als je goed voorbereid bent wanneer je op weg gaat, dan bent je sneller op de plaats van bestemming, bespaar je hoogstwaarschijnlijk brandstof en rij je meer ontspannen.
Kijk zover mogelijk vooruit om zoveel mogelijk van je snelheid te behouden. Als je afremt moet de snelheid later weer worden opgebouwd, wat extra brandstof kost. Een constante snelheid rijden is immers zuiniger dan accelereren. Het is ongelofelijk maar waar: veel automobilisten gedragen zich als voetgangers en kijken maar een paar meter vooruit.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeft eerder opschakelen niet direct te betekenen dat je ook langzamer optrekt. Het advies is om met een benzinemotor bij 2.500 toeren op te trekken en met een dieselmotor al bij 2.000 toeren. Tot aan dit toerental kan gewoon normaal gas gegeven worden zodat je niet langzamer dan normaal hoeft op te trekken. Je schakelt alleen wat eerder.
Als je ergens eventjes moet wachten omdat je bijvoorbeeld een brief in de bus moet doen of op een passerende trein staat te wachten, is het raadzaam om de motor uit te zetten. Een stationair draaiende motor verbruikt altijd meer dan een niet-draaiende motor. Ongemerkt zijn er vele momenten dat je de motor best even af kunt zetten.
Nederlanders zijn niet de meest zuinige rijders als het gaat om brandstofverbruik. Dit blijkt uit het onderzoek van Shell die de houding en het gedrag van automobilisten rondom het thema brandstofbesparing in kaart brengt.
Rijgedrag vergeleken: oudere automobilisten rijden vaak beter en zuiniger dan jongeren.