Jonge automobilisten denken dat ze vlotter, veiliger en slimmer rijden dan hun oudere medeweggebruikers. Terwijl de oudere generatie jongeren in het verkeer juist als onberekenbaar en nonchalant ziet. Dit blijkt uit het onderzoek waarin het rijgedrag van verschillende leeftijdsgroepen in Europa onder de loep wordt genomen. Het onderzoek onthult verder een aantal opvallende rijgewoontes bij beide generaties: zo geeft een verrassend aantal jonge automobilisten (71%) toe dat ze vaak met één hand of zelfs zonder handen aan het stuur hun auto besturen.
Jong versus oud
Uit het onderzoek van Shell blijkt verder dat 6
op de 10 jongere automobilisten vaak te hard rijdt, maar dat ouderen
daarentegen vaker bekeurd worden (66% versus 45%). Bovendien geeft 18
procent van de jongeren toe regelmatig berichten te versturen en 16
procent blijkt vaak te telefoneren tijdens het rijden. Dit is
opmerkelijk omdat jongeren ook toegeven dat dit één van hun grootste
ergernissen is (57%) bij andere weggebruikers. Daarnaast zijn twee op de
tien jonge automobilisten passief agressief in het verkeer. Ze ergeren
zich snel aan andere automobilisten en schreeuwen het regelmatig uit in
de auto, maar wel met de ramen dicht.
Proef op de som
Uit het onderzoek blijkt dat ouderen zuiniger rijden: zo
zorgt 41 procent van de ouderen voor de juiste bandenspanning,
vergeleken met 18 procent van de jongeren. Verder verspillen jongeren op
hun beurt veel brandstof door hun motor langer stationair te laten
draaien (55% versus 38% bij de ouderen).
Nederlanders minder snel geïrriteerd
In
vergelijking met andere landen in Europa raken beide generaties
automobilisten in zowel Nederland als Engeland minder snel geïrriteerd
door motorrijders en files. Ook blijkt dat oudere automobilisten in
Nederland zich het minst irriteren aan voetgangers; gemiddeld 40 procent
vergeleken met een Europees gemiddelde van 60 procent.
“Shell heeft dit onderzoek uitgevoerd om
automobilisten bewust te maken van hun rijgedrag en hen te helpen zo
zuinig mogelijk te rijden. In het kader van de Shell Eco-marathon
moedigen wij automobilisten aan om hun rijgewoontes aan te passen en
bewust na te denken over hun brandstofverbruik en brandstofkeuze.
Hiermee willen wij automobilisten helpen om slimmer auto te rijden en
geld te besparen”, aldus Alfonso Dozzi, Shell Fuels Marketing Manager
Benelux.