Hybride auto's zijn strikt genomen auto's die gebruikmaken van twee verschillende aandrijftechnologieën.
Meestal wordt echter een auto bedoeld die behalve door een
verbrandingsmotor wordt aangedreven door een elektromotor en een accu
van aanzienlijke capaciteit. De accu wordt onder het rijden opgeladen
door een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.
Door de bufferende werking van de accu die energie-overschotten op kan
slaan en bij kan springen bij vermogenstekort, kan de motor lopen met
een optimaal toerental en rendement en met optimale uitstootwaarden
voor milieuvervuilende stoffen. Als de accu vol is kan de motor zelfs
af en toe een poosje helemaal uitgezet worden. Wordt er zo hard gereden
dat de motor niet alle benodigde energie kan leveren, of voor snelle
acceleraties, dan kan de accu een poos bijspringen. Bij afremmen kan op
de motor geremd worden die dan als generator gaat functioneren waardoor
energie weer in de accu terugstroomt. De verbrandingsmotor kan zelf aan
de wielen gekoppeld zijn of alle energie op indirecte wijze elektrisch
leveren.
Dergelijke auto's zouden stiller, zuiniger en minder vervuilend kunnen
zijn dan hedendaagse modellen. Voor de verbrandingsmotor kan een
benzinemotor worden gebruikt, maar b.v. ook een dieselmotor of een nog
efficiëntere Stirlingmotor.
Voordelen
* Vooral de uitstoot in het stadsverkeer wordt verminderd
* Relatief lager verbruik
Nadelen:
* Grotere complexiteit bij de fabricage
* Accu's zijn zwaarder
In 2000 is de eerste hybride auto op de Nederlandse markt gekomen. Dit was de Toyota Prius die maar 1 liter op 23 kilometer verbruikt. Vergeleken met normale benzine auto's, levert dit een gemiddelde besparing van 6 volle tanks bij 13.000 kilometer per jaar op. Dit komt neer op zo'n 360 euro per jaar.