Veel bedrijven zetten Google AdWords in om de doelgroep actief te benaderen. Het gebruik van AdWords levert bedrijven veel voordelen op. Denk aan het nauwkeurig kunnen sturen op conversie, het voeren van meerdere campagnes op hetzelfde moment en de data die door een
Google bureau kan worden geanalyseerd. Ongeveer de helft van de Google-gebruikers klikt op advertenties, dus ook dit kan zeker worden gezien als voordeel van AdWords. Toch kan er ook een belangrijk nadeel om de hoek kijken. Dat zijn de kosten. Deze kosten zijn dan wel goed te beheren, maar wanneer je Google Adwords niet op de juiste manier inzet kan Adwords een kostenpost zijn. Hieronder vind je 4 tips om te besparen op de kosten.
1. Focus op het zoeknetwerk
Je kunt Google AdWords inzetten op verschillende manieren. Zo kun je focussen op het zoeknetwerk, maar ook op het displaynetwerk. Adverteren in het zoeknetwerk is het adverteren in Google, zoekmachine adverteren zoals de meeste bedrijven dat kennen.
Bij advertenties in het displaynetwerk wordt er gebruik gemaakt van externe websites die bannerruimte aanbieden aan Google voor bedrijven die Google Adwords gebruiken. Let daarom op dat de campagne is ingericht op het zoeknetwerk.
Wanneer je display marketing wilt inzetten, stel dan andere doelen voor deze campagne. Bij een banner campagne benader je namelijk geen bezoekers die zich op dat moment bezig houden met het aankopen van een product of het zoeken naar een dienst. Hierdoor zal het conversie percentage een stuk lager zijn dan Google Search.
2. Bod afstemmen op prestaties
Je kunt het bod goed op de prestaties afstemmen. Vaak wordt dit gedaan voor zowel desktop- als smartphoneprestaties, waarbij het bod voor beide mogelijkheden gelijk is. In de meeste gevallen kun je goed besparen door het bod af te stemmen op de specifieke prestaties van beide varianten. Het is zo dat de desktopprestaties in de meeste gevallen anders liggen dan de smartphoneprestaties. Door de prestaties eens goed onder de loep te nemen kun je het bod goed aanpassen op de prestaties. Hierdoor kan het zelfs mogelijk zijn dat één van beide volledig uitgeschakeld kan worden.
Deze optimalisatieslag kan direct gemaakt worden voor de tijdstippen, locaties en zelfs doelgroepen waar je advertentie voor zichtbaar is.
3. Search partners uitschakelen
Google is natuurlijk de zoekmachine waarop de meeste AdWords advertenties worden getoond, maar de advertenties worden niet per definitie uitsluitend op Google zelf vertoond. Er zijn namelijk ook zogenaamde search partners waar je jezelf bewust van moet zijn. Websites die de Google zoekfunctie hebben geïntegreerd tonen ook AdWords advertenties. Wanneer dit niet is uitgeschakeld worden jouw advertenties hier getoond, maar dit hoeft voor jou niet relevant te zijn. Resultaten via search partners zijn over het algemeen lager dan via Google. Kijk daarom of de resultaten voor jouw onderneming interessant genoeg zijn of schakel deze functie uit.
4. Zoekwoorden uitsluiten
Binnen AdWords campagnes maak je uiteraard gebruik van zoekwoorden en zoektermen. Hierbij kies je over het algemeen de woorden en termen die goed passen bij jouw bedrijf. Je kunt zoektermen 4-verschillende manieren toevoegen. Namelijk breed, exact, woordgroep of broad modified. Om dichtbij het onderwerp ‘besparen’ te blijven zal ik hier niet verder over uitweiden en ingaan op de bredere targetingmethodes.
Google kijkt zelf naar matches die interessant kunnen zijn, of in het verlengde liggen van jouw zoekterm, waardoor jouw advertentie ook kan worden getoond bij andere zoekopdrachten. Dit kan nuttig zijn, maar dit is lang niet altijd het geval. Stel dat jij uitsluitend nieuwe quads verkoopt, dan zou ‘quad kopen’ voor jou een heel interessante term zijn. Google kan, afhankelijk van hoe je de term hebt ingevoerd, bepalen dat iemand die zoekt naar ‘gebruikte quad kopen’ jouw advertentie ook te zien krijgt. Dit hoeft voor jou helemaal niet interessant te zijn. Je verkoopt immers uitsluitend nieuwe quads. Het is daarom aan te raden om zoekwoorden en –termen uit te sluiten. Door dit te doen wordt je advertentie niet meer getoond bij zoekopdrachten met deze woorden of termen. Dit bespaart vaak veel geld.