Het hoe en waarom van energielabels
Het label heeft op verschillende niveaus meerwaarde. Ten eerste worden
consumenten door de labels gestimuleerd een efficiënt apparaat te kopen
(marktniveau). In de gebruiksfase zal de consument, bij gelijkblijvend
gebruik van het apparaat, merken dat het energieverbruik daarvan
afneemt (consumptieniveau). Als de consument zich door de aanwezigheid
van het label laat beïnvloeden, zal de producent eerder genegen zijn om
zijn energie-efficiency van apparaten als item in zijn
productontwikkeling mee te nemen (techniek en aanbod-niveau). Verder
kan een fabrikant zich qua imago positief onderscheiden t.o.v. de
concurrenten.
Informatie over het tot stand komen van een energielabel
Teneinde een leidraad te ontwikkelen voor de totstandkoming, de
implementatie en het beheer van een label, is een rapport beschreven
(zie pdf-file onderaan) De verzamelde informatie en de ervaringen met
labels tot dusver dienden als basis voor dat rapport.
De volgende aspecten worden in het rapport behandeld:
1. De trajecten die doorlopen zijn bij het totstandkomen,
de implementatie en het beheer van bestaande labels alsook de trajecten
van labels in voorbereiding en van nog te agenderen labels.
2. De procesfasen, beginnend met totstandkoming (studie,
bepalingsmethode, de definitie en categorie-indeling, de criteria voor
de klassenindeling, de wetgeving, het labelontwerp), gevolgd door
implementatie (introductie en promotie) en afgesloten met beheer
(controle van de aangemelde apparaten, actualisatie van de criteria op
basis van monitoring en evaluatie).
3. De partijen die in het labelingproces een rol spelen,
zoals de initiatiefnemer tot het ontwikkelen van een nieuw label en de
individuele belanghebbenden met hun drijfveren tot het al dan niet
verlenen van medewerking aan het labelingproces en de organisatorische
vormgeving van het labelingproces (projectgroep, werkgroepen e.d.).
4. De doelgroepen ofwel de categorieën consumenten waarop
het gelabelde product betrekking heeft, in hoofdgroepen te
onderscheiden naar particuliere en zakelijke consumenten enerzijds en
naar klantencategorieën (innovators, early adopters, early majority,
late majority, laggards) anderzijds.
www.energielabel.nl