In economisch opzicht leven we in barre tijden. Oorzaken als (gedwongen) ontslag, reorganisaties, onvoldoende aanbod op de arbeidsmarkt, maar ook langdurige ziekte kunnen ertoe leiden dat sommige mensen een uitkering aanvragen om in hun levensonderhoud te voldoen. Vanuit een werksituatie kan dat WW zijn of de ziektewet. Dan kom je meestal terecht bij het UWV. Nu biedt dit artikel geen uitgebreid overzicht van de juridische aspecten. Raadpleeg daarom de website www.zorgwijzer.nl met alle feiten op een rij. De regelgeving stelt hoge eisen aan het toekennen van een uitkering. Daarom moeten uitkeringsgerechtigden goed op de hoogte zijn van hun rechten & plichten. De uitkerende instantie moet deze informatie verschaffen. Als er vragen of onduidelijkheden bestaan, vraag dan advies aan jouw consulent. Stel desnoods dezelfde vraag aan een andere consulent. De uitleg mag dan verschillen, de feitelijke regels doen dat nooit. Ga NOOIT af op goedbedoelde adviezen van mensen die ook iemand kennen die... je voelt hem al. Niet doen, want de kans dat je wordt misleid is aanwezig en daar is geen excuus voor.
het hoogste inkomen (meestal de uitkering), maar doe dit
niet op bijverdiensten. Grote kans dat je het verschil een jaar later
aan de BD moet terugbetalen; dat zou sneu zijn!
Het huidige klimaat is strenger geworden en de regelgeving is erop
gericht mensen weer snel aan het werk te krijgen. Voor minder kansrijke
medemensen best lastig. In de Bijstand (WWB) moet je heel zorgvuldig
(lees: voorzichtig) zijn met bijverdien(st)en. Een onkostenvergoeding
krijgen voor vrijwilligerswerk is ook hier toegestaan (wel opgeven).
Echter, systematisch (zwart) bijklussen mag NIET! Dat kán grote gevolgen
hebben voor jouw situatie; met een strafblad en terugbetaling van
onrechtmatig verkregen gelden op de koop toe. De uitkerende instanties
zijn strenger geworden, ondermeer door misbruik en door het huidige
sociaaleconomisch klimaat. De gemeenten moeten namelijk zélf de
uitkering verantwoorden. Bijverdienen levert hier vaak niets meer op dan
de kans vergroten om in het arbeidsproces te blijven, dan wel terug te
komen op de arbeidsmarkt. Hier geldt een nog strengere
sollicitatieplicht. Voor een vrijstelling voor inkomsten uit werk geldt
een maximum van € 192 per maand. Dit geldt gedurende maximaal 6 maanden.
De gemeente zal echter ook bepalen of de arbeid naar haar oordeel
bijdraagt aan de arbeidsinschakeling. Wel gelden voor minima allerlei
toeslagen en ontheffingen (kwijtscheldingen).
Zie ook
